Hensikten med disse video-eksemplene er å jobbe med de mest essensielle polyrytmiske melodiske motiv som “3 mot 2” og 3 mot 4, og skifte gehørsperspektiv og høre de fra 3, 2 eller 4. Dette skjerper og utvikler koordinasjon og det rytmiske gehøret i musiseringen.
Videoeksempel 1
Sorry, it appears you are in a country that cannot view this video.
Take a plane and try again!
I videoeksempel 1 hører vi lytteksempelet, et backtrack på akkordskjemaet over standard-låten «Someday My Prince Will Come» spilt i 3/4-takt, ca. 180BPM på fjerdedelene. Når en setter opp 3(90BPM) mot 2, etableres en slags halvtempo-feeling i forhold til grooven/tempoet i musikken; Alla breve (italiensk for i halvtakt) som skaper et åpnere perspektiv til å musisere. Se og hør på videoeksempel 1 og klapp “3 mot 2” og hør ut fra et rytmisk perspektiv i 3, skift over til 2 og doble til 4 for så og gå tilbake til 3 igjen.
Her er lenke til å laste ned backtracket slik at du kan jobbe selv etter å ha sett videoen.
Videoeksempel 2
Sorry, it appears you are in a country that cannot view this video.
Take a plane and try again!
I videoeksempel 2 demonstreres samme polyrytmiske melodiske motiv «3 mot 2» og «3 mot 4» i 4/4 shuffle triolbasert groove; skifte av rytmisk gehørsperspektiv fra 2, 3 eller 4 på «I got rhythm-skjema» i 4/4 meter, 120BPM på fjerdedelen.
Se og hør på videoeksempel 2 og klapp 3 mot 2 og hør ut fra et rytmisk perspektiv i 3, skift over til 2 og doble til 4 for så og gå tilbake til 3 igjen.
Her er også en lenke til å laste ned backtracket slik at du kan jobbe selv etter å ha sett videoen.
Videoeksempel 3
Sorry, it appears you are in a country that cannot view this video.
Take a plane and try again!
I videoeksempel 3 vises hvordan samme polyrytmisk melodiske motiv «3 mot 2» benyttes til å høre «9 mot 2» når en spiller «9 mot 6», hørt over to takter med 3/4, der de seks fjerdedelene i de to 3/4-taktene er «2» i «3 mot 2». Sjekk ut og hør videoeksempel 3 med backtracket, der «9 mot 6» blir brettet ut over de to taktene med 3/4-takt.
Her er lenken til å laste ned backtracket slik at du kan jobbe selv etter å ha sett videoen
Når en øker opp tempoet på det polyrytmiske motivet ”3 mot 2”, oppstår etterhvert det harmoniske intervallet ”Kvint”. Altså, «Puls = pitch” og her beviset!
Eksempel: 3 over 2 polyrhythm becomes a Perfect Fifth Interval fra Loudon Stearns